Έπιασαν οι ζέστες! Υπομονή…

Μικρές συμβουλές για το φαγητό, το ντύσιμο και τις αναμενόμενες ανάσες δροσιάς! 

Τα τελευταία χρόνια είναι αλήθεια ότι περνάμε «καυτά» καλοκαίρια, αφού πολύ συχνά η ζέστη είναι υπερβολική. Σε περιόδους μάλιστα καύσωνα, η ζέστη γίνεται επικίνδυνη για εκείνους που αναγκάζονται να εργάζονται και να κυκλοφορούν στην πόλη, για τους ηλικιωμένους, για τα παιδιά και για όσους υποφέρουν από χρόνιες αρρώστιες.

Η μεγάλη ζέστη προκαλεί συχνά: πονοκεφάλους, ιλίγγους, ανορεξία, αίσθημα εξάντλησης και ναυτίας. Πρόκειται για τα γνωστά συμπτώματα της θερμικής εξάντλησης, που μπορεί να εξελιχθεί και σε θερμοπληξία, αν δεν αντιμετωπιστεί αμέσως. Αν, λοιπόν, δείτε ότι κάποιος δικός σας ιδρώνει αφύσικα, διψά πολύ, νιώθει ζαλάδα, έχει κόκκινο πρόσωπο, πονοκεφάλους, σταθερό πυρετό και λιποθυμικές τάσεις, προσφέρετέ του τις πρώτες βοήθειες και καλέστε γιατρό.

Κανόνες Αυτοπροστασίας

Ας οπλιστούμε με υπομονή και ας υιοθετήσουμε κάποιους κανόνες, οι οποίοι είναι σύμφωνα με τους ειδικούς:

Ντύσιμο

-Βασική αρχή του καλοκαιριού είναι ότι το «γυμνό» σώμα δεν αντιμετωπίζει καλύτερα τη ζέστη, καθώς ο ήλιος καίει κάθε ακάλυπτο σημείο. Τα αμάνικα και τα εξώπλατα ρούχα είναι επομένως κατάλληλα μόνο για το δειλινό, γιατί τότε δροσίζουν πραγματικά. Στη διάρκεια της μεγάλης ζέστης είναι ακατάλληλα, γιατί τα γυμνά μέλη, εφόσον είναι εκτεθειμένα απευθείας στον ήλιο, ζεσταίνονται περισσότερο και ιδρώνουν, χωρίς αυτός ο ιδρώτας να μπορεί ν’ απορροφηθεί από το ρούχο.

ζέστη αντιμετωπίζεται με λεπτά, άνετα, ανοιχτόχρωμα (στο λευκό ή μπεζ χρώμα), βαμβακερά ή λινά ρούχα και, αν είναι δυνατό, με μανίκια. Αποφεύγετε τα συνθετικά υφάσματα, διότι προκαλούν μεγαλύτερη εφίδρωση, μυρίζουν εύκολα και δεν απορροφούν τον ιδρώτα.

-Μη φοράτε κολλητά τζινς και προτιμήστε ρούχα χαλαρά που να μην περιορίζουν τη γραμμή του σώματος.

-Αν είστε αναγκασμένοι να κυκλοφορείτε στον ήλιο, να φοράτε πάντα καπέλο και γυαλιά ηλίου. Προτιμάτε ψάθινα ή βαμβακερά καπέλα, γιατί αναπνέουν.

Ντύνετε ελαφρά τα βρέφη, αφήνοντας ελεύθερα τα πόδια και τα χέρια τους.

Διατροφή

– Είναι γεγονός ότι πρέπει να διατρεφόμαστε σωστά, όλες τις εποχές της χρονιάς. Όμως το καλοκαίρι έχετε την ευκαιρία να τηρήσετε τις επιταγές της σωστής διατροφής ευκολότερα, λόγω των πολλών εποχιακών φρούτων και λαχανικών που έχετε στη διάθεσή σας. Τα μικρά, λοιπόν, και ελαφρά γεύματα, πλούσια σε φρούτα και λαχανικά, είναι ό,τι το καλύτερο.

-Αποφεύγετε τα λιπαρά φαγητά, διότι θεωρούνται βαριά για το καλοκαίρι, εφόσον η πέψη τους κρατά 3 ώρες περίπου. Αντίθετα, η πέψη των πρωτεϊνών κρατά 2 ώρες και των υδατανθράκων 1-1,5 ώρα. Επίσης, αποφεύγετε τις βαριές σάλτσες.

-Προσθέστε στη διατροφή σας περισσότερο αλάτι, χωρίς όμως υπερβολές, αφού το αλάτι είναι πολύτιμο το καλοκαίρι, καθώς παρακρατά νερό στον οργανισμό κι έτσι σας βοηθά να μην ιδρώνετε πολύ.

-Μην πίνετε οινοπνευματώδη, ιδιαίτερα σε ώρες μεγάλης ζέστης. Μην ξεχνάτε, επίσης, ότι και παγάκια να τους προσθέσετε, δε θα σας δροσίσουν αλλά θα σας προκαλέσουν μεγαλύτερη έξαψη και εφίδρωση.

-Δίνετε στα μωρά γάλα, χαμομήλι και νερό.

– Τα παγωτά είναι ανάσα δροσιάς, να μη γελιόμαστε, αλλά προσοχή στις υπερβολές!

Γενικές οδηγίες:

-Αποφεύγετε τον ήλιο και προτιμάτε σκιερούς και δροσερούς χώρους.

-«Κλείστε» τη ζέστη έξω από το σπίτι, προτού ενταθεί τις μεσημεριανές ώρες, ασφαλίζοντας τζάμια και παντζούρια.

-Όσοι έχετε στο σπίτι αιρ-κοντίσιον, μην κάθεστε από κάτω, ιδίως αν είστε ιδρωμένοι ή  με βρεγμένα μαλλιά, γιατί κινδυνεύετε να πάθετε ψύξη. Επίσης, φροντίστε στο σπίτι, το γραφείο ή το αυτοκίνητο να μη βάζετε σε πολύ χαμηλή θερμοκρασία τον κλιματισμό, διότι αν βγείτε απότομα έξω, κινδυνεύετε να πάθετε θερμοπληξία.

-Αποφεύγετε την άσκηση και τις βαριές δουλειές όταν κάνει ζέστη, ιδίως από τις 11 το πρωί έως τις 4 το απόγευμα.

-Κάνετε συχνά –στη διάρκεια της ημέρας– χλιαρά ντους και όχι παγωμένα, γιατί μετά ζεσταίνεστε περισσότερο. Σε περίπτωση καύσωνα, τοποθετείτε κομπρέσες με κρύο νερό στον αυχένα και το κεφάλι σας.

-Αποφεύγετε τις άσκοπες μετακινήσεις και τα πολύωρα ταξίδια με αυτοκίνητο.

-Όσοι κατοικείτε ή εργάζεστε σε περιοχή με αυξημένη ρύπανση, μένετε τις πιο ζεστές ώρες της ημέρας στο σπίτι ή το γραφείο, με κλειστά τα παράθυρα και αναμμένο τον κλιματισμό ή κάποιο ανεμιστήρα.

-Τηλεφωνείτε συχνά στους ηλικιωμένους γονείς ή συγγενείς σας, για να διαπιστώνετε αν χρειάζονται κάτι ως ευπαθείς.

-Αποφεύγετε τις απότομες εναλλαγές της θερμοκρασίας. Μη βουτάτε επομένως απότομα στη θάλασσα μετά την ηλιοθεραπεία, αλλά μπαίνετε σιγά σιγά

Κινδυνεύουν περισσότερο

  • οι ηλικιωμένοι πάνω από 65 ετών και ειδικά, αν είστε υπερήλικες και ζείτε μόνοι σας
  • τα βρέφη και τα παιδιά
  • άτομα με καρδιακή ανεπάρκεια
  • άτομα με χρόνιες ασθένειες, κυρίως των νεφρών και του ήπατος
  • όσοι παίρνουν φάρμακα, όπως αντικαταθλιπτικά, διουρητικά, κ.λπ.
  • αν έχετε ιστορικό θερμοπληξίας
  • οι υπέρβαροι
  • όσοι έχετε εξασθενημένο οργανισμό και
  • όσοι πίνετε αλκοολούχα ποτά.
Προστατεύστε και τα παιδιά σας

-Αν κάνει πολλή ζέστη, τα μωρά μπορούν να πίνουν, εκτός από γάλα (μητρικό ή ξένο) και άλλα υγρά (χαμομήλι, νερό).

-Τα βρέφη και τα μεγαλύτερα παιδιά να τρώνε περισσότερα φρούτα και λαχανικά.

-Όλα τους να μην παραμένουν πολλή ώρα στον ήλιο και να φορούν πάντα καπέλο.

Μην αφήνετε ποτέ τα παιδιά σας μέσα σε σταθμευμένα στον ήλιο αυτοκίνητα. Υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να προκληθούν σοβαρά για την υγεία τους προβλήματα.

Μοιραστείτε:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Scroll to Top